04 lipca 2017
Wyłącznik silnikowy vs. inne rozwiązania ochrony, zabezpieczenia i sterowania
Wyłącznik silnikowy jest bardzo ważnym komponentem w aplikacjach zabezpieczenia i sterowania silnikiem elektrycznym. Zaletą i konsekwencją zastosowania wyłącznika silnikowego jest uzyskanie funkcji separacyjnej (od linii zasilającej), funkcji ochrony silnika i linii zasilającej (zwarciowej i przeciążeniowej) oraz możliwości ręcznego sterowania i kontroli silnika. Poza szerokim zakresem funkcji wyłączniki silnikowe dają również możliwość oszczędności przestrzeni montażowej w szafie sterującej.
W celu zapewnienia maksymalnej ochrony ludzi i urządzeń podczas prac serwisowych, w układzie zasilającym silnik, powinno wystąpić przy najmniej jedno z wymienionych urządzeń, czyli rozłącznik izolacyjny, rozłącznik bezpiecznikowy lub wyłącznik silnikowy. Każde z tych urządzeń powinno posiadać funkcję blokady w pozycji wyłączonej (OFF).
Zalecanym elementem układu zabezpieczenia silnika jest ochrona przeciążeniowa, którą można zrealizować na dwa najbardziej popularne sposoby: przekaźnik termiczny lub wyłącznik silnikowy z wbudowanym członem wyzwalacza termicznego. Ten typ zabezpieczenia zalecany jest, gdyż różnego rodzaju czynniki zewnętrzne (np. zbyt duże obciążenie, utyk wirnika, zbyt wysoka częstotliwość załączeń) mogą spowodować wzrost prądu płynącego w układzie do znacznych wartości, co może doprowadzić do przegrzania się silnika.
Kolejnym punktem układu zabezpieczenia jest ochrona zwarciowa. Zwarcie jest zjawiskiem bardziej niebezpiecznym niż wyżej wymienione przeciążenie. Może być spowodowane np. uszkodzeniem izolacji przewodów lub powstać na skutek uszkodzeń powstałych przy przeciążeniu. W tym miejscu pojawia się pytanie jak rozróżnić, z którym zjawiskiem mamy do czynienia. O tym poniżej. Ochronę zwarciową można wykonać w oparciu o wyłącznik nadprądowy, podstawy bezpiecznikowe z wkładkami topikowymi lub wyłącznik silnikowy.
W przypadku niewielkich maszyn (silniki niewielkiej mocy), gdy sterowanie nie jest oddalone od operatora, to włączanie i wyłączanie można przeprowadzić bezpośrednio przez wyłącznik silnikowy, bez konieczności stosowania zewnętrznych urządzeń sterujących. Zaleca się również zastosowanie zabezpieczenia zanikowego, najczęściej wykonywanego w oparciu o stycznik elektromechaniczny. Niemniej przy zastosowaniu wyzwalaczy podnapięciowych i ten typ zabezpieczenia można wykonać z wykorzystaniem wyłącznika silnikowego. Wyłącznik silnikowy pojawia się w każdym punkcie wymienionym powyżej, można, więc zaryzykować tezę, iż jest on najbardziej uniwersalnym urządzeniem mogącym znaleźć zastosowanie w izolacji, zabezpieczeniu oraz sterowaniu silnika elektrycznego.
Jak rozróżnić, który typ zabezpieczenia zadziałał w danym momencie?
Niektóre dostępne na rynku wyłączniki silnikowe, w tym seria SM1 produkcji Lovato Electric, posiadają osobną sygnalizację dla zadziałania wyzwalacza zwarciowego i wyzwalacza przeciążeniowego. Na obrazku po prawej stronie widać sposoby rozróżnienia, który typ zabezpieczenia zadziałał. Gdy pokrętło ustawione jest w pozycji TRIP oznacza to nic więcej jak zadziałanie wyzwalacza przeciążeniowego, natomiast, gdy pojawia się czerwona flaga w okienku po prawej stronie wyłącznika, oznacza to, iż zadziałał wyzwalacz zwarciowy.
Obszerniejsze wyjaśnienia zawarliśmy w filmie instruktażowym:
Zainteresowany? - Kliknij tutaj i skontaktuj się z nami!